به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین بلندی امروز در نشست خبری که به مناسبت ۱۸ مهرماه سالروز تشکیل این دانشگاه برگزار شد گفت: اشتغال یکی از دغدغههای مهمی است که مقام معظم رهبری نیز بر روی این موضوع تاکید دارند و حتی تاکید داشتند که علمی کاربردیها باید توسعه یابند.
وی با طرح این سوال که مساله اشتغال و مبارزه با داعش بیکاری باید توسط چه کسانی در کشور راهبری شود افزود: اگر به مجموعه اجرایی کشور توجه شود، میبینیم که سه وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت کار در این امر دخیل هستند، هر کدام از این وزارتخانهها نیز یک سری دستگاه زیر مجموعه دارند که قرار است فعالیتی انجام دهند تا مساله اشتغال مورد توجه قرار گرفته و با یک برنامه حل شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: من دوباره باز میگردم به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی که مصوبه آن در سال ۷۱ از شورای گسترش آموزش عالی اخذ شده است چه ماموریتی داشته است؟ در ماموریت دانشگاه آمده است که باید از مشارکت نهادها برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف به منظور کسب دانش و مهارت استفاده شود.
وی افزود: دیگر ماموریت دانشگاه، تقویت توانمندیهای لازم برای اینکه این افراد کارآفرین شده و به یک اشتعال پایدار برسند عنوان شده است، مقام معظم رهبری در سال ۹۰ سیاستهای اشتغال را این گونه ابلاغ میکنند «آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد، متناسب با نیازهای بازار کار و بعد میفرمایند فعلی و آتی»، یعنی وقتی میخواهید برای بازار کار فکر کنید، هم برای حال و هم برای آینده باید فکر کنید یعنی هم بحث آموزش برای حال حاضر مطرح است و هم توانمند سازی برای آینده.
بلندی ادامه داد: امروز دانشگاه توسط بخش خصوصی دورهها را برگزار میکند. بخش خصوصی، چون میخواهد تولید کند از بهترین تجهیزات برخوردار است و، چون میخواهد رقابت کند، بهترینها را دارد، برنامه این است از محل کار بخش خصوصی برای آموزش استفاده کنیم و به جنبههای تخصصی در تدوین رشتهها توجه کنیم و براساس نیاز مشاغل برنامه تعریف میکنیم برای همین ۴۰ درصد تئوری بیشتر نداریم و از خبرگان بخش خصوصی استفاده میکنیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: وجه تمایز اصلی ما با سایر دانشگاهها و سازمانهای مهارت، استفاده از محل کار برای آموزش است. ما از آزمایشگاه و کارگاه استفاده میکنیم و این بخشی از نیاز ما را برطرف میکند، زمانی نیاز ما ۱۰۰ درصد رفع میشود که کامل از محل کار استفاده کنیم.
بلندی افزود: ما یک سری کارها انجام داده ایم که شامل آمایش آموزش عالی، تضمین اشتغال (طرح آباد)، توسعه مراکز به شرط اشتغال و موارد دیگر بوده است که اکنون با دو مساله مواجه شده ایم یک تصویب برنامه هفتم در مجلس و دو برنامههایی که وزیر علوم برای این دوره از وزارت به مجلس ارائه کردند. ما بررسی کردیم و دیدیم که برخی از این برنامهها را شروع کرده ایم و تطبیق پذیری خوبی با بر نامهها داشته ایم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: وزیر علوم برنامههای خود را در ۱۴ بند و ۷ محور اعلام کردند، اولین محور برنامه وزیر علوم، نظام آموزش عالی هوشمند، شایسته محور، توانمند ساز و کارآمد است.
وی با اشاره به برنامه وزیر علوم مبنی بر تغییر و تحول در مهارت تخصصی برای دانش آموختگان گفت: ما آمدیم برای دانش آموختگان بیکار برنامه تدوین کردیم، طرح آباد «آموزش برای اشتغال دانش آموختگان» برای فارغ التحصیلان و بیکاران است، تعداد قابل توجهای وجود دارند که مدرک داشته ولی بیکار هستند، طرح آباد در هیات وزیران تصویب شد و قرار است سالی ۵۰ هزارنفر براساس نیاز سنجی دستگاهها آموزش داده شوند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: بنابراین دانشگاه در جهت تامین منابع انسانی توانمند در تمام دستگاهها کار میکند و دانشگاه اینجا براساس نیاز سنجی پرچم اشتغال در دست گرفته است.
بلندی افزود: بنابراین دانشگاه براساس نیازی که وجود دارد یک برنامه کوتاه مدت تدوین میکند و در محل کار اجرا میکند، اگر افراد قبول شوندبرای آنها گواهینامه صلاحیت صادر میشود، بنابراین ما آموزش غیرهدفمند حتی مهارتی را قبول نداریم. براساس طرح آباد سالانه باید ۵۰ هزار نفر آموزش داده شوند که این کار شروع شده است.
وی ادامه داد: در دو سال اخیر متقاضیان دانشگاه علمی کاربردی نسبت به گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، وزارت کار نیز اعلام کرده است که ۹۳ درصد دانشجویان علمی کاربردی شاغل میشوند، برای ۷ درصد باقی مانده ما در این دوره ۲۷ مرکز جدید جذب کردیم که مشروط به تضمین اشتغال مجوز دریافت کرده اند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: بیش از ۱۵ هزار نفر را تضمین اشتغال کرده ایم و برنامه این است که این موضوع را در تمام مراکز که از گذشته وجود داشتند تسریع بدیم. ما اعتقاد داریم کسی که از این دانشگاه بیرون میآید نباید بیکار باشد، بنابراین طی یک برنامه ۴ ساله، دیگر مراکز را به آن نقطه میرسانیم. از امسال همه مراکزی که تقاضای رشته میکنند باید تضمین اشتغال داشته باشند.
بلندی ادامه داد: بحث دیگری را که وزیر علوم به آن اشاره کردند ارتقا کیفیت و ارتباط منسجمتر با نیاز ملی است، چیزی که در حوزه اشتغال در حال رخ دادن است تغییر مشاغل است وقتی بخش اجرایی بخواهد به مردم سرویس دهد باید روزآمد شود، موضوع توانمند سازی وضعیت افرادی است که شاغل هستند. اگر این کار صورت گیرد ما روی چرخه اجرایی کشور اثر گذاشته ایم.
وی افزود: بحث دیگر وزیرعلوم، برقراری ارتباط موثر بین تحصیل، مهارت و اشتغال با همکاری دستگاهها است وزارت علوم به ما یک وظیفه محول کرده و آن ایجاد «سامانه ملی خواستگاه آموزشی برای صنایع» است یعنی هر صنعت هر نیازی دارد در آن سامانه اعلام کند ما در کوتاهترین زمان با کمک صنعت برای آن نیاز برنامه تدوین کرده و بتوانیم افراد را تربیت کنیم تا آن نیاز را مرتفع کنیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: بحث بعدی وزیر علوم، «تدوین طرح جامع نظارت هوشمند» است که دانشگاه برای آن طرحی دارد، ما کنترل کیفیت نداریم باید تضمین کیفیت داشته باشیم، بحث دیگری که وزیر علوم روی آن تاکید دارند، امنیت داده است شما استحضار دارید ما در حوزه «ای تی» گپهای زیاد داریم، ما ۴۲ برنامه دراین حوزه تصویب کردیم، برنامه هفتم کشور را ملزم کرده است که طی ۵ سال آینده ۵۰۰ هزار نفر در این حوزه تربیت شوند بنابراین ما با سازمان صنفی رایانهای کشور تفاهم نامه منعقد کردیم تا ۵۰ درصد این مساله را اجرایی کنیم.
وی افزود: قرار ما این است که با وزارت ارتباطات مذاکره کنیم تا سالی ۵۰ هزار نفر دراین حوزه تربیت نیرو داشته باشیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: یکی از برنامه و طرحهای ما این است و از شورای مرکزی مجوز اخذ کردیم تا «مدارس عالی اشتغال» را کنار مراکز علمی کاربردی ایجاد کنیم. با توجه به اینکه دانش آموزان ۳ سال در هنرستان تحصیل میکنند میتوانیم اعلام کنیم ۳ سال بعد را در مدارس اشتغال تحصیل کنند و در محل کار آموزش ببینند درطی ۶ سال با مهارت در کاری که میخواهند تربیت میشوند و اگر به نیاز سنجی بازار کار وصل شود این افراد ۱۰۰درصد از قبل محل کارشان مشخص است.
وی ادامه داد: ما باید برای دانش آموختگان خودمان و سایر دانشگاهها یک اتصال بین آنها و فرصتهای شغلی ایجاد کنیم، برای همین در مراکزمان واحد کاریابی تخصصی ایجاد کردیم و اکنون ۹۶ دفتر کاریابی تخصصی راه اندازی کرده ایم.
بلندی ادامه داد: آمایش در دانشگاه جامع علمی کاربردی چیزی بود که دانشگاه را از ۱۸۰ درجه منفی به ۱۸۰ درجه مثبت رساند و با تدوین سند آمایش آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار و ۷۷۵ کد رشته محل به ۴۴۰۹ کدرشته محل در سال ۱۴۰۳ کاهش یافت و سند آمایش در ۳۲ واحد استانی پیاده سازی شده و متقاضیان ما افزایش یافته است.
منبع: مهر